قاسم حسین قنبری: این کلمه ی پایه هم برای خودش در مسایل آموزشی دنیایی داره ، چه در مقطع عالی و چه در مقطع  متوسطه و راهنمایی و  دبستان.  البته منظورم پایه ی میز و صندلی و … نیست. اگر مدتی کوتاه در چنین مکان هایی مثلا دفتر دبیرستان تامل بفرمایید این کلمه را به شکل های گوناگون خواهید شنید. مثلا کل دانش آموزهای یک کلاس نمره نیاوردند . معلم در جواب مدیر می فرماید (( پایشون ضعیفه)) یا معلم در جواب پدر یا مادر بچه که چرا درس نمی خونه : (( پایش خیلی ضعیفه)). خصوصا در درس های علوم پایه مثل ریاضی ، فیزیک و….
اما از فواید این کلمه .در دانشگاه اساتید معظم به دانشجویان می فرمایند .(( خیلی پایتون ضعیفه . تو دبیرستان چی به شما یاد می دهند. عجب معلم های بی سوادی داریم)) خاطر نشان می شود که این معلم ها در همین دانشگاه ها درس خوندند.
در دبیرستان: ( این بچه ها اصلا پایه ندارند.چون در دوره ی راهنمایی کیلویی نمره می دن پایه این دانش آموزان ضعیف شده ))
در دوره ی راهنمایی هم به همین شکل و در سال های متوالی این مساله ادامه پیدا می کند.اما  حالا خاطره ای نقل کنم از یکی از اساتید در مورد پایه.
جریان از این قرار بوده که این استاد در پی علت ضعف پایه بودند و در مدارس دنبال علت می گشتند. تا اینکه به یک کلاس اول دبستان سر می زنند که اوضاع ریاضی خوبی نداشتند. علت را جویا می شوند معلم کاشف به عمل می آورد که پایه ی این بچه ها ضعیف است.
حال سوال های مختلفی پیش می آید .
پایه در چه سنی و در چه دوره ای شکل می گیرد که همان جا تقویت را شروع کنیم ؟آیا اصلا پایه قابلیت تقویت شدن را دارد  یا اینکه قبل از تولد شکل می گیرد و ارثی است ”

آیا در کلاس های تقویتی و خصوصی می توان پایه را تقویت کرد ؟

در چه سال هایی پایه صعیف تر می شود ؟

اما من پیشنهاد می کنم یک معلم از سال اول دبستان تا آخر دوره ی دکترا معلم یک نفر باشد .در این صورت پایه او ضعیف نمی شود.

.
خاطرات خود را برای ما ارسال کنید.