مارسیا، دانش‌آموز دوازده ساله، به خانم معلم کمک کرد تا کتاب‌های کتابخانه کلاسشان را سرجایش بگذارند. خانم معلم از تمجید خود شخص پرهیز کرد. مثلاً نگفت: « تو کار خوبی انجام دادی.تو آدم سخت‌کوشی هستی. تو کتابدار خوبی هستی.» به جای آن، کاری را که مارسیا با موفقیت انجام داده بود، توصیف کرد: « حالا همه کتاب‌ها منظم شد. بچه‌ها هر کتابی را بخواهند خیلی راحت می‌توانند پیدا کنند. کار سختی بود. اما تو انجام دادی. ممنونم.» گفتار خانم مفلم مبتنی بر قدردانی و شناخت بود، به مارسیا فرصت داد تا خودش نتیجه گیری کند: « خانم معلم کاری را که من انجام دادم دوست دارد. من کار را خوب انجام می‌دهم.»

.

نکات کلاسداری خود را برای ما ارسال کنید.